Kasutatavus veebis

Veebi kasutatavuse eksperdi Jakob Nielsen'i järgi on veebilehtede kasutatavuse juures viieks peamiseks komponendiks õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, veakindlus ja rahulolu. Ilmselt oleneb nii konkreetsest veebisaidist, kasutajast kui ka olukorrast, kui olulist rolli iga aspekt parasjagu mängib. Järgnevalt käsitlen aga kahte veebilehte, mida võiks universaalsemalt sildistada kui näidet hea ja halva kasutatavusega leheküljest.


SportsDirect.com

Veebipoodide seas leiab nii mitmeidki näiteid heast kasutatavusest. See on ju ka loogiline - e-poes käimine peab olema kasutajale mugav ja meeldiv kogemus, et seda kasutataks võimalikult palju ning tooks ettevõttele võimalikult suurt tulu. Mõnel juhul on aga probleemiks näiteks soovitavate kaubaartiklite üles leidmine. Kauba valik on nii meeletult suur ja veebilehel pole võimalusi otsingutele sobivate kitsenduste seadmiseks, et kasutaja leiab ennast peagi lõputult lehte allapoole kerimast ja üha järgmisele otsinguvastete lehele liikumast.

Hea kogemus on mul olnud sporditarvete veebipoe SportsDirect.com-iga. Lehekülje päises asuvast menüüst saab navigeerida kõiksugu kaubakategooriate alamlehekülgedele ja sealt on omakorda võimalik seadistada mitmeid filtreid, et endale meelepärane sporditarve võimalikult hõlpsalt üles leida. Kaupade nimistu on suurte ikoonidega ja kogu lehekülg on häirivate lisareklaamideta. Kui liikuda mingi konkreetse toote lehele, on seal võimalik tutvuda kaubaartikli valmistamiseks kasutatud materjalide ja omadustega ning vaadata toodet lähemalt, suumides hea kvaliteediga fotodele sisse. Veebileht pakub kasutajale sarnase lõike ja tegumoega, aga teiste värvikombinatsioonidega tooteid ja kuvab arusaadavalt valikuid erinevate suuruste kohta. Ka tellimuse vormistamine on alati olnud lihtne. Ilmselt lisab asjale veelgi vürtsi fakt, et tooted on siin märkimisväärselt soodsamad kui meil leiduvates sporditarvete poodides.


Eesti.ee

Eesti Vabariigi kodanike peamise e-portaali arendamine tõotas olema paras katsumus ükskõik millise IT-ettevõtte jaoks. Eestis on viimasel ajal tekkinud juurde mitmeid registreid, andmebaase ja teenuseid ning nende ühest portaalist kättesaadavaks tegemine on kindlasti väga vajalik, aga ka ülimalt keeruline. Seejuures peaks veebileht olema kasutatav nii noore ettevõtja kui vanuri jaoks, kes endale välja kirjutatud retseptiravimite kohta infot saada soovib. Olgu kuidas on, aga mulle näib, et kasutatavuse koha pealt on lehekülje arendajad küll parajasse ämbrisse astunud.

Olen kuulnud nii teistelt riigiportaali kasutajatelt kui ka ise kogenud, et kohati on saidilt vajalikku teavet üsna keeruline üles leida. Näiteks mäletan, et kui soetasime elukaaslasega uue eluaseme, läks meil päris palju aega, et portaalist vajalikke dokumente üles leida, et asjad aetud saaks. Notar ja panga esindajad tulid appi ning saatsid kirjeldusi, kuhu ja millises järjekorras klõpsama peab, et soovitud leheküljeni jõuda. Sama lugu oli elukoha muutmise avaldusega. Tõsi, seda lahendust ei anna võrreldagi riikidega, kus sama tulemuse saavutamiseks tuleb kõikvõimalike dokumentide koopiatega mitmetes asutustes allkirja küsimas käia ja oodata, millal paberihunnikutes lõpuks sinu avalduseni jõutakse, aga loodetavasti annab arenguruum portaali arendajatele motivatsiooni lisaks, et süsteemi paremaks muuta. Olen aru saanud, et uus riigiportaal pole ka veel päris valmis, nii et jään lootusrikkalt ootama lõplikust (kas seda saab sellise portaali kohta üldse öelda?) versioonist paremat kasutuskogemust.


Kasutatud allikad:

Wikipedia - Jakob Nielsen (usability consultant)

Comments